Quodlibet (Bellas Artes), 2012

Anoche (2012) two-channel video, 7min.

Quodlibet (Bellas Artes)

Exhibition at the Museo del Palacio de Bellas Artes, Mexico City

April 21- June14, 2012

opening April 20th, 7pm

http://www.palacio.bellasartes.gob.mx/index.php/cartelera/mpba

Quodlibet (Bellas Artes) takes on the history of the Palacio de Bellas Artes, Mexico’s foremost exhibition and performing arts center. Opened in 1934 after decades of construction and reflecting a variety of styles as a result of the hiatus created by the Mexican Revolution, the Palacio is a site charged with a complex past, having serving as stage for the most prominent figures of Mexican art as well as internationally. Helguera’s exhibition, a result of extensive research of Bellas Artes archives, includes the incorporation of objects from the theater’s little known and yet vast warehouses of Opera, Dance and Theater, housing objects from decades of past productions.

[/caption]

Incorporating musical composition formats, scriptwriting, and narrative pedagogical approaches into the gallery space, the exhibition consists in  a deliberately tendentious selection of several known and obscure anecdotes of this site and has made a narrative patchwork of them through the works in the show.  The term quodlibet, which refers to a musical composition that takes form with various melodies, refers to the idea that the construction of a nation’s cultural identity is dependent of physical stages where to enact it, and this process, always complex and prone to accidents, is made as much through canonization of artists and  works as through misunderstandings, misenterpretations and omissions, thus building a selective history that before we know it, becomes official. Quodlibet functions as an exercise in composition, mixing elements from official and personal histories, as an interpretive project that uses this building not only as a container but as performer of its own history.

Video still from "Anoche" (2012), two channel video, 7min.

Desarrollado como proyecto específico para el Palacio de Bellas Artes, Quodlibet reflexiona sobre la forma en que la identidad artística de una nación se va proyectando en espacios físicos, eventos, y obras artísticas concretas.  El proyecto parte de la historia del Palacio de Bellas Artes y de su peculiar significado para la historia cultural de México. Este recinto ha sido, por espacio de ocho décadas, un contenedor y escenario monumental de un sinfín de eventos, exposiciones, espectáculos y episodios a veces exhaustivamente documentados y en otras ocasiones totalmente perdidos o solo existentes como breves  pies de nota o historia oral. La exposición hace una selección deliberadamente tendenciosa  tanto de los capítulos conocidos como de las anécdotas mínimas del Palacio para efectuar un engranaje narrativo a través de instalaciones, video, pintura y obra en papel.

still from "Anoche" (2012), two-channel video installation, 7min.

En su investigación, Helguera ha hecho uso de los archivos existentes del Palacio así como de los objetos procedentes de las bodegas de las compañías de danza, teatro y ópera, todos ellos cargados de la historia de los espectáculos de donde proceden.   Quodlibet (término que se refiere a una composición musical que se compone de muchas melodías conocidas) alude al hecho de que, en palabras del artista, “la identidad cultural de una nación requiere de  escenarios físicos para irse construyendo, y este proceso, siempre accidentado y complejo, está constituido tanto de canonizaciones de artistas y obras como de malentendidos de lectura de nuestra historia, que incluyen el rescatar y eliminar fragmentos, rehaciendo cada vez el pasado con nuestra memoria selectiva.”  La presente muestra funciona tanto como un ejercicio de composición que mezcla elementos provenientes de la historia oficial y personal, sino como proyecto interpretativo, utilizando a este edificio mismo no solo como contenedor de historia sino como instrumento narrativo.

Tags: , , , , , , , , , ,

One Response to “Quodlibet (Bellas Artes), 2012”

  1. […] caleidoscópica y fragmentaria es la visión que Quodlibet ofrece del Palacio de Bellas Artes: no tanto del edificio cuanto de la institución imaginaria, a […]